Nettikasinoiden mobiilisovellukset

Ennen vuotta 2010, jolloin mobiilikasinot alkoivat nopeasti yleistyä, oli mobiililaiteilla mahdollista pelata vain harvoilla nettikasinoilla. Nykyaikaisilla nettikasinoilla onnistuu pelaaminen niin iPhonella, Androidilla,Windows Phonella, kuin tableteilla ja muilla älyvermeilläkin. Nettikasinoilla ei tarvitse ladata softaa, vaan ne toimivat ilman lataamista ja ne on suunniteltu käytettäväksi kosketusnäytön kanssa.

   
MrRingo20 ilmaiskierrosta ilman talletusta
100% asti 750€ Bonus + 20 ilmaiskierrosta
Nopeat kotiutukset
Pelaa nyt
Staybet20 ilmaiskierrosta ilman talletusta
200% asti 200€ Bonus + 100 ilmaiskierrosta
Nopeat kotiutukset
Pelaa nyt
madame chanceHighroller Bonus
400% asti 800€ Bonus
20x kierrätysvaatimukset
Pelaa nyt

Tämän hetken suosituin alusta mobiililaitteille on Android, ja sen vuoksi suuri osa kasinoiden pelisivustoista on luotu toimimaan Android-pohjaisilla laitteilla. Alustasta riippumatta jää pelaajan omalle vastuulle tarkistaa, että hänen käytössään on riittävän tehokas nettiyhteys ja mobiililaite, jotta pelaaminen ei takertele niiden vuoksi.

Suurella osalla mobiilikasinoita ja kasinosovelluksia on mahdollista myös siirtää rahaa perinteisen kasinon tapaan. Talletuksia pelitililleen on mahdollista tehdä yleensä samoilla menetelmillä kuin tietokoneellakin pelatessa, eli luottokorteille, verkkopankeilla ja nettilompakolla, kuten Neteller ja Skrill. Mobiililaitteilla on mahdollista tehdä myös mobiilimaksu, mikä on uusimpia talletustapoja. Yleisin mobiilimaksutapa on PugglePay, joka lähettää asiakkaalle tekstiviestivarmennuksen ja sen jälkeen laskun asiakkaan valinnan mukaan sähköpostiin tai puhelimeen. Toinen nopeasti yleistynyt talletustapa on puhelinsoitolla tehtävä SIRU-mobiilitalletus, jonka avulla voi tehdä yhdellä puhelinsoitolla jopa 25 euron talletuksen pelitililleen.

Ilmaisia mobiilikasino -sovelluksia tarjoavat mm. Betsafe, Betsson, LeoVegas, NordicBet, Unibet ja PlayHippo. Suosituimpien mobiilikasinopelien joukkoon kuuluvat Magic Portals, Starburst Touch, South Park, Gonzo’s Guest ja Jackhammer.

Mobiilisovellukset ja niille kehitetyt pelit

Sosiaalinen media on äärimmäisen suosittua, sen mukaisesti mobiilisovelluksistakin suosituimmat ovat sosiaalisen median sovelluksia. Kenelle ei olisi tuttu esimerkiksi Facebook, Twitter,Instagram ja Snapchat, jotka vuoden 2015 ladatuimpia sovelluksia. Aikuisista mobiililaitteiden käyttäjistä käytti tutkimuksen mukaan vuonna 2015 36 % WhatsApp-, KIK-, tai iMessage-sovellusta. Sosiaalisen median mobiililaitesovelluksilla ollessa yli kaksi miljardia käyttäjää, ovat yrityksetkin ymmärtäneet panostaa rahaa markkinointiin kasvavassa määrin erilaisissa mobiilisovelluksissa.

Parhaisiin ja suurimpiin kansainvälisiin mobiilisovellusten kehittäjiin kuuluvat mm.: DMI (Digital Management Inc), Willow Tree Inc, Raizlabs, Softeq Development ja Fuzz. Suomalaisista mobiilisovellusyrityksistä liikevaihdoltaan suurimpia olivat vuonna 2015 Microsoft Windows Oy, Supercell Oy ja Rovio Entertaiment Oy.

Googlen julkaisemia Android-laitteiden suosituimpia sovelluksia olivat vuonna 2015 mm.: Google Kuvat, Skype, Google Kääntäjä, Microsoft Word, Dubsmash, Twitch ja Retrica. Suosituimmat Android-pelit on listattu erikseen: Piano Titles 2, Clash of Clans, Roll the Ball, Smashy Road, Need for Speed ja Angry Birds 2.

Sosiaaliselle medialle pelattavaksi tehdyt pelit eroavat kasinopeleistä niin sisällöltään kuin lainsäädännönkin kannalta, ja rahansiirto, voitonjako ja panosten asettaminen muistuttavatkin enemmän interaktiivisia pelejä kasinopelien sijaan. Sosiaalisten medioiden pelit ovat myös softaltaan ja grafiikaltaan interaktiivisten pelien kaltaisia, minkä selittää se, että näiden pelien ohjelmistot ovat yleensä eri valmistajien tekemiä, kuin kasinopelien.

Kasinopeliohjelmistojen jatkuva kehitys on keskeisessä osassa niin softanvalmistajien kuin kasinoidenkin tulevaisuuden näkymissä ja tavoitteissa. Perinteisten kasinopelien pelaajista poiketen, ovat pääasiallisia kuluttajia mobiilipelimarkkinoilla nuoret, jolloin pelien tulovirta, pelirytmi ja voitto-odotukset ovat melkoisen erilaisia perinteisiin kasinopeleihin nähden. Mobiilipelaamisessa on pitkälti kyse myös vapaa-ajanvietosta, ei pelkästään uhkapelistä.

Android-laitteistot pelialustoina

Android-järjestelmän ensimmäinen versio julkaistiin syyskuussa 2008 ja se on kulkenut voittokulkuaan: 2013 heinäkuussa oli Google Play Storessa julkaistu jo yli miljoona Android-pohjaista sovellusta, joita oli ladattu yli 50 miljardia kertaa. Vielä kesäkuussa 2013 Android-käyttäjiä oli ”vain” 538 miljoonaa, kun luku oli vuonna 2014 jo huimat yli miljardi aktiivista käyttäjää.

Googlen kehittämä Linux kernel-pohjainen Android-järjestelmä yleensä asennetaan älypuhelimiin, mutta se on suosittu muissakin mobiililaitteissa. Android sopii loistavasti pelaamiseen ja nykyisin jotakuinkin kaikki peliohjelmat tehdään myös Android-yhteensopiviksi, ja Android onkin suosituin mobiilipelialusta nykyään. Tavallisissa tietokoneissa Androidia ei käytetä käytännössä ollenkaan.

iOS-laitteistot pelialustana

iOS on Applen kehittämä käyttöjärjestelmä, joka aiemmin tunnetiin nimellä iPhone OS ja sitä käytetään Applen iPhone-, iPod touch-, iPad- ja Apple TV-laitteissa. Apple julkaisi tämän Darwin BSD:hen ja Mac OS X-jakelun komponentteihin perustuvan järjestelmänsä kesäkuussa 2007. Kaikissa iPhone-puhelimissa on tehdasasennettuna iOS ja se vastaakin asemaltaan PC-laitteiden Windows-käyttöjärjestelmää.

Apple-yhtiön teknisistä yksityiskohdista ja eksklusiivisesta myyntijärjestelmästä johtuen on Android huomattavasti suositumpi järjestelmä softan määrässä mitattuna. Applen laitteiden kanssa yhteensopivien pelien ja pelisoftan määrää kasvaa jatkuvasti, mutta Applen mobiililaitteille suunniteltuja pelejä ilmestyy silti markkinoille paljon hitaammin kuin muille järjestelmille suunnattuja.

Windowsin mobiililaitteistot pelialustana

PC-koneista tuttu Windows-käyttöjärjestelmä on kehitetty pienitehoisiin ja laiteresursseiltaan vaatimattomiin laitteisiin vuonna 1996, jolloin sen nimenä oli Windows CE. Varsinainen mobiilikäyttöjärjestelmä ilmestyi vuonna 2000 nimellä PocketPC, ja vuoteen 2003 päästyä nimeksi otettiin Windows Mobile.

Windows Mobilesta julkaistiin muutama yrityskäyttöön suunnattu versio ja vuonna 2007 se oli Amerikassa jopa suosituin älypuhelinjärjestelmä. Tilanne kuitenkin muuttui nopeasti, ja Windows teki vuonna 2010 päätöksen lopettaa Window Mobile-puhelimen valmistuksen ja siirtyä tekemään Windows Phone-laitteita. Samassa yhteydessä loppuivat päivitykset Windows Mobileille.

Vaikka Android jättää tämänkin järjestelmän suosituimmuudessa varjoonsa, riittää Windows-mobiilille maailmanlaajuisesti käyttäjiä niin paljon, että nykyään uusi pelisofta tehdään automaattisesti yhteensopivaksi myös Windows-mobiilin kanssa.

Mobiilisofta ja pelaamisen tuleva kehitys

Peliohjelmien ja mobiilisovellusten kehittämisestä on muodostunut keskeinen kehityskohde niin useimmilla valmistajilla kuin kasinoillakin. Monet yritykset ovat tyytyneet lähinnä muokkaamaan jo olemassa olevaa softaa sopivaksi mobiililaitteille, koska teknisen kehityksen tulevaisuus on vielä auki ja peliohjelmienkin tekniset mahdollisuudet vielä tuntemattoman peitossa. Vanhojen ohjelmistojen muokkaamisen vuoksi varsinaisille mobiililaitteille valmistettuja pelejä julkaistaan yhä varsin vähän.

Pelien ajanvieteominaisuudet ja viihdyttävyys tulevat tulevaisuudessa varmasti korostumaan uhkapelaamisen ohella ja mobiilipelisivustoista tullee teemapohjaisia, kuten jo jotkin verkkokasinosivustot ovat. Samoin pelivalikoima tulee muokkautumaan mobiilipelaamisen rytmiikalle sopivaksi ja pelien osaksi tulee mobiilipelaamisen ominaispiirteitä kuvastavia erityiselementtejä. Sivustojen yleisilme tulee todennäköisesti kohtaamaan muutoksia, samoin erilaisten pikapelien määrä, kun itse perinteiset kasinopelit muuttuvat vain vähän.

Pelit tulevat luultavasti olemaan korostetun yksinkertaisia slottimaisine ulkoasuineen, ja niissä näkyvät muut pelimaailmasta tutut, samoin kuin sosiaalisen median peleistä jo tunnetut elementit. Tekniset haasteet eivät siten todennäköisesti ole liian vaikeita ohjelmistojen valmistuksen suhteen.
Tulevaisuuden haasteet pelialalla tuovat muassaan interaktiiviset pelit, usean pelaajan yhdessä pelaamat pelit, sekä hologrammit, mikäli teknologian kehitys mahdollistaa ne. Markkinat ovat vielä täysin avoinna edellä mainittujen osalta, ja tekniset ongelmat ensimmäisenä ratkaiseva saa etulyöntiaseman.

Kehityksen vauhtia saattaa hillitä maltillinen tuotto-odotus, kun pelien viihteellisyys tulee etusijalle uhkapeliominaisuuksien väistyessä.