Netent

Ruotsalainen ohjelmistoyhtiö NetEnt perustettiin vuonna 1996. Yhtiön taustalla on pelikonevalmistaja Cherry, josta tuli myös uuden yhtiön suurin omistaja.

Ensimmäisen sivuston yhtiö julkaisi 2000 ja kaksi vuotta myöhemmin valmistui ensimmäinen kasinonpelimoduuli. Vuonna 2005 yhtiö jakaantui kolmeen osaan, Cherryyn, NetEntiin ja Betssoniin. Vuonna 2013 yhtiö avasi ensimmäisen live casinon verkossa. Samana vuonna se jakoi yli 18 miljoonan euron suuruisen jackpot-voiton.

Yhtiön kotipaikka on Tukholma ja sen markkinaosuus on 31 prosenttia Euroopan nettikasinoista. Se toimittaa ohjelmistoja noin sadalle verkkokasinolle. Vuonna 2014 yhtiön rahavirtaa kuvaavien transaktioiden määrä kasvoi yli 21 miljardiin.

NetEntin Pelit

Tällä hetkellä NetEntilla on yli 200 kasinopeliä ja se julkaisee uuden pelin lähes joka kuukausi. NetEnt voitti vuoden 2015 ERG-palkinnot parhaana kolikkopelien ja mobiilipelien tarjoajana.netent

Vaikka suurin osa NetEntin tunnetuista peleistä on verkossa toimivia kolikkopelejä, yritys on myös julkaissut lukuisia pöytäpelien verkkoversioita, jotka ovat pelattavissa mm. NetEntista irtaantuneella Betssonilla, sekä Microgaming-verkossa pokeripelejä tarjoavalla Unibetilla ja Bet365:lla.

Pelisoftan erottuminen kilpailussa vaatii erilaisia temaattisia sovelluksia. Useat NetEntin peleistä näyttävät toimivan muuten samanlaisilla voittorivien mahdollisuuksilla, mutta teemat vaihtuvat ja osa teemoista on lisensseihin perustuvia. Useammalla verkossa toimivalla kasinolla on toisiaan muistuttavia pelejä, joiden teemat liikkuvat supersankarimaailmoissa sekä muissa elokuvista tai viihdemaailmasta tutuiksi tulleissa keinotodellisuuksissa.

Tämä on ollut myös NetEnt pelisuunnittelussa yksi kantavista teemoista, vaikka se onkin luonut myös omia ‘universumeja’ osana softantuotantoaan. Tältä perustalta NetEnt luo jatkuvasti kasvavaa omaa tuotevalikoimaa jota sen softaa käyttävät verkkokasinot saavat edelleen käyttää omassa markkinoinnissaan.

Mobiilipelimarkkinoille NetEnt rantautui 2011 julkaistaessaan ensimmäisen mobiilipelinsä. Nykyään yhtiöllä on kosketusnäytöille suunniteltuja mobiilipelejä useita kymmeniä, mukaan lukien lisenssien varassa toimivia pelejä kuten Aliens- ja South Park -teemaiset pelit sekä aikaisemmin isoja jackpot-voittoja tarjonnut Mega Fortune.

NetEnt ja verkkopelaamisen tulevaisuus

Yksi suosituimmista NetEntin pelejä tarjoavista kasinoista on Mr. Green, yritys joka herätti peliviranomaisten mielenkiinnon kun uhkapelien markkinointiin kiinnitettiin huomiota mös julkisuudessa.

Softantuottajien asema suhteessa lainsäädäntöön on edelleen epäselvä, niiden toimiessa markkinatalouden osana pörssiyhtiöinä, tilantessa jossa useimpien maiden kuten Suomen lainsäädäntö ei salli niiden tuotteiden markkinointia tai käyttämistä. Pelifirmojen lisensointi Maltan kaltaisiin maihin on mahdollistanut tämän tosiasian kiertämisen tehokkaasti, mistä huolimatta lainsäädännön vaikutus esimerkiksi teknologisten innovaatioiden hyödyntämisen hillitsijänä on ilmeinen.

Teknologian asettaessa softafirmojen tulevaisuudelle omat raaminsa, ovat markkinointi ja pelaamisen eettinen ulottuvuus tässä varmasti toinen olennainen tekijä. Vastuullisen pelaamisen standardin toteutuminen määrittää jatkossa lainsäätäjän suhtautumista pelialan kasvuun, mistä syystä sekä kasinoiden että muiden alan toimijoiden panostusten voi tässä suhteessa olettaa kasvavan. Kohteena ovat varmasti sekä markkinointimenetelmät että ohjelmistojen sisältö, kohderyhmäajattelun merkityksessä. Uusille pelaajaryhmille suunnatut mobiilipelit eräänä esimerkkinä.

NetEntin kaltaiset toimijat ovat tässä kehityksessä avainasemassa erityisesti Pohjoismaisen taustansa johdosta. Luotettavuuden, laadun ja vastuullisuuden standardit liitetään edelleen voimakkaasti Pohjoismaiseen tapaan toimia uhkapelimarkkinoilla, mikä juontaa juurensa valtiotoimijan voimakkaaseen rooliin markkinoiden kontrolloijana, erityisesti monopolilainsäädännön kautta.

Ohjelmistontuottajista pelialan toimijoina

Ohjelmistontoimittajat ja softafirmat muodostavat siten yhden kivijalan siinä kokonaisuudessa jossa muut toimijat ovat kansalliset ja EU:n lainsäätäjät ja lisenssinmyöntäjät, pelialalle myönteiset kansalliset tahot, kasinoyritykset, maksupalveluiden tuottajat, pelaajat sekä erilaiset vastuullisen standardin ja lainsäädännön toteutumista valvovat tahot ja viranomaiset. Lisäksi tulevat tietysti operaattorit, laitteistovalmistajat sekä mobiilialan toimijat.netent pelit

Erityisesti mobiilipelaamisen yleistyminen asettaa alalle uusia haasteita, paitsi tekniseen kehitykseen liittyen, myös alan tulevaisuuteen ja siihen liittyvän säännöstön kehittämiseen liittyen. Teknisen kehityksen myötä alalle tulee jatkuvasti lisää asiakkaita, joiden motiivi pelaamiseen on varsin toisenlainen kuin perinteisten uhkapeliaasiakkaiden. Mobiilipelaamisen ajaviete-elementti vetoaa erityisesti nuoriin mikä edelleen vaikuttaa tarjontaan, pelien kehittelyyn, mobiilitekniikan kehitykseen sekä erityisesti markkinointiin ja pelaamisen vastuullisuuteen liittyviin seikkoihin.

Alan toimijoiden, softantuottajat mukaan lukien jakavat siten yhdessä pelaajien kanssa vastuun alan sääntelystä ja siinä vallitsevista moraalisista ja eettisistä standardeista. Mobiilipelaamisen yleistyessä joukkomarkkinointi sekä erilainen suggestiivinen mainonta on lisääntynyt nopeasti, mikä edelleen aiheuttaa lisääntyviä vaikeuksia pelaamisen hallinnassa, erityisesti uusien pelaajien ja ajanvietepelaajien keskuudessa.

Pelialan keskeisenä toimijana myös softateollisuus on velvollinen osallistumaan keskusteluun ja alan kehittämiseen myös tältä osin, erityisesti koska teknisen kehityksen suunta osoittaa pelialan yleisen houkuttelevuuden kasvavan entisestään.