Glow

Glow on yksinoikeudella tuotettu kolikkopeli, valmistajana Net Entertainment ja pelattavissa Betsafe Casinon ja Smith Casinon (osa Betsson Groupia) kaltaisilla Betssonin sivustoilla. Glow perustuu samalle pelialustalle kuin Fruit Shop, mikä tarkoittaa että sitä voi pelata sekä mobiili- että tablet-laitteilla (iPhone, Android ja iPad).

Glow on peli jossa on 5 kiekkoa ja 15 voittolinjaa, ja jota voi pelata minimipanoksella 0.15€ tai maksimipanoksella 150€. Pelin arktinen teema hehkuu revontulien väriessä ja sen äänimaailma heijastaa eläinhenkisymbolien tavoin pohjoisen luonnon hiljaisuutta ja lumoa. Ulkoasu on kaunis ja pelikokemus rauhoittava.

Pelin kulku ja symbolit, pelaaminen

Pelin symboliikassa toistuvat shamanistiset ja animistiset kuviot jotka ilmentävät eri eläinten henkiä. Karhupeijaisista lainattu karhunaamio toimii wild-symbolina ja se kaksinkertaistaa voitot osana voittavaa yhdistelmää. Ilmaispyöräytysten mahdollisuus on läsnä joka kierroksella ja se realisoituu kahden tai useamman sitä ilmentävän symbolin ilmestyessä ruudulle.glow

Kahden tai kolmen Hirvi-symbolin myötä peli palkitsee ilmaiskierroksella, 4 symbolia kahdella ilmaiskierroksella ja 5 symbolia kolmella ilmaiskierroksella. Minkä tahansa eläimen henkisymboli kolminkertaisena tuo ilmaiskierroksen. Symboleja ovat pöllö, jänis, susi ja kettu. Nelinkertaisena jokainen symboli tuo 2 pyöräytystä ja viisinkertaisena 3 ilmaiskierrosta.

Ilmaiskierroksia peli siis tuo säännöllisesti . Karhusymbolin kerroinominaisuus on pelin kannalta olennainen. Se on myös osa ilmaiskierroksia. Peruspeli kertoo panoksen parhaimmillaan 5-15 –kertaisesti, mutta myös 630-kertaiset jättipotit ovat osa peliä. Pelin kulku on hitaasti etenvä ja sen rytmi miltei hypnoottinen. Arktinen maisema vetää puoleensa myös pienemmin panoksin pelattaessa. Viisirivisen ja kolmiraullaisen pelin voittoprosentti on 96.7. Voitonjakotaulukko kertoo kunkin yhdistelmän täsmällisen arvon. Pelin säädettäviä ominaisuuksia ovat tunnusmusiikin valinta, pelihistorian näkyminen näytöllä, animaation sisällyttäminen pelin tai sen poistaminen sekä pikapelimahdollisuus. Hallintapaneeli muistuttaa pääosin muita vastaavia NetEntin pelejä.

Kasinot

NetEntin toisena vuoden alussa julkaistavana pelinä, Glow kerää runsaasti huomiota ja sille on tarjolla bonuksia useimmissa NetEntin kasinoissa. Lisensointi skandinaaviselle sivustolle on tuskin sattumaa pelin grafiikan huomioiden. Alkuperäinen julkaisupäivä pelille oli huhtikuussa 2015, nyt pelin tullessa osaksi kaikkien NetEntin kasinoiden valikoimaa, sen traileri ja bonusominaisuudet ikään kuin julkaistaan uudestaan. Pelin arvosteluja löytyy verkosta riittävästi jotta pelin ominaisuudet ovat tiedossa jo ennen sen vapautumista myös muiden kuin Betssonin kasinoiden valikoimiin.

Northern Lights ja animismin lumo

Revontulien hehku ja shamanistinen symboliikka yhdistettynä ambienttiin ääniraitaan luovat pelin ympärille houkuttelevan tunnelman. Eri eläinten henkiä kuvaavat naamiosymbolit tunnetaan niiden maagisista ominaisuuksista niiden vangitessa kuvaamansa eläimen hengen itseensä. Ajatus eläimen hengestä opastajana perustuu luontoyhteyteen, ei erikseen luotuun symboliikkaan – symbolisen merkityksen naamioille on luonut myöhempi tarkastelutapa jolla animistinen elämäntapa on jo muodostunut vieraaksi.

Animismiksi eli henkiuskoksi kutsuttu elävöittää ympäristön juuri suoran luontoyhteyden kokemuksen kautta. Metsästäjälle eläntä elävöittänyt henki oli osa myös hänen omaa kokemusmaailmaansa ja juuri keskinäisen yhteyden läsnäolo motivoi metsästyksen ja loi kunnoituksen ilmapiirin ihmisen ja ympäristön välille. Tosiasia mikä vaikkapa susikeskustelussa olisi syytä muistaa. Susi poistaa vaistomaisesti elinpiiristä ne jotka jakavat sen kanssa olennaisesti saman voimataajuuden.

Sudelle kuten koirallekin elinpiiri on fyysis-vitaalinen kokonaisuus jossa muiden elävien olentojen läsnäolon sietäminen merkitsee toisaalta ’reviiriä’, toisaalta ’kesyyden’ astetta. Vaistojen varaan rakentuessaan tämä malli joko hyödyntää eri voiman muodot ravintona tai jakaa sen kanssa ympäristön, lauman muodossa. Ihmisen läsnäolo tässä järjestelmässä on nykyisenlaisena lähinnä häiriötekijä, riitasointu, tinnituksen kaltainen jatkuva häiriöelementti. Animistisessa kulttuurissa näin ei ollut, vaan jaetun todellisuuden kokemus asetti ihmisen toimivaan suhteeseen maailmassa jonka osia olivat myös muut eläimet ja niiden läsnäolo, henki. Ihmisen osallisuus myös kulttuuripiiristä asetti hänet jo animismin piirissä alttiiksi vaaralle yhteyden menettämiseksi, mistä syystä siis naamiot ja peijaiset.

Toisin sanoen uskomusjärjestelmästä animismissa oli ja on kysymys vasta toissijaisesti, ensisijaisesti kyse on jaetun todellisuuden kokemuksesta. Samaan tapaan ympäristön kasvikunta oli osa yhteisön elinpiiriä osallistumisen ja voimaannuttamisen, ei hyödyn kokemuksen kautta. Siten eläinsymbolien käyttö äärimmäistä maailman utilisoimista edustavassa peliympäristössä on hieman ristiriitaista. Toisaalta välkkyvien valojen ja rienaavien äänien pelimaailmassa ’hehku’ edustaa miltei miellyttävää kontrastia.